Vol. 4 (2022): january-december: continuous publication
Original article

Ethnographic research: proposal to develop research competence in university students

Rolando Alfredo Quispe-Morales
San Cristóbal of Huamanga University
Bio

Published 2022-01-27

Keywords

  • Research,
  • educational ethnography,
  • investigative competence

How to Cite

Quispe-Morales, R. A. (2022). Ethnographic research: proposal to develop research competence in university students. Puriq, 4, e185. https://doi.org/10.37073/puriq.4.1.185

Métricas alternativas

Abstract

The research was developed in order to verify the influence of the application of the ethnographic research proposal in the development of research competence in university students. Investigation of mixed type and sequential explanatory design (DEXPLIS). The population consisted of 38 students and the sample of 15 students. The estimation scale and the group interview guide were used as instruments. The hypothesis test was performed using the Wilcoxon statistician. It is concluded that the application of the ethnographic research proposal significantly influences the development of research competence in university students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Álvarez-Gayou, J. L. (2009). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. México Editorial Paidós.
  2. Aguirre, A. (2015). Metodología cualitativa etnográfica. Ayacucho Perú: Fondo Editorial UDAFF.
  3. Aguirre, A. (1995) Etnografía. Metodología cualitativa en la investigación sociocultural. Barcelona, España Marcobombo, S.A.
  4. Carr, W. (1990). Hacia una ciencia crítica de la educación. Barcelona: Alertes.
  5. González, T. (2017) Modelo para el desarrollo de competencias investigativas con enfoque interdisciplinario en tecnología de la salud. ¿Recuperado de http://tesis.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ResourceId=591
  6. Goetz, J. P. y LeCompte, M. D. (1988). Etnografía y Diseño Cualitativo en Investigación Educativa. España: Morata.
  7. Guber, R. (2013). La articulación etnográfica. Argentina: Editorial Biblos.
  8. Hammersley, M. y Atkinson, P. (1994). Etnografía: métodos de investigación. Barcelona: Editorial Paidós.
  9. Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, Ch. P. (2019) Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: Editorial McGraw-Hill.
  10. Izcara, S. P. (2014). Manual de investigación cualitativa. México: Editorial Fontamara.
  11. Martínez, M. (2011) La investigación etnográfica en educación. México: Editorial Trillas.
  12. Martínez, M. (2004). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. México: Editorial Trillas.
  13. Mendizábal, N. (2006) Los componentes del diseño flexible en la investigación cualitativa. En I. Vasilachis (coord.), Estrategias de investigación cualitativa (pp.65-105) España: Editorial Gedisa.
  14. Pérez, G. (1994) Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. Madrid España: Editorial La Muralla.
  15. Rodríguez G., Gil J. y Garcia E. (1999) Metodología de la investigación cualitativa. Maracena Granada: Ediciones Aljibe.
  16. Sabariego, Massot y Dorio (2009). Métodos de investigación cualitativa. En R. Bizquerra (Coord.), Metodología de la investigación educativa (pp.293-328). Madrid: Editorial La Muralla.
  17. McMillan, J. y Schumacher, S. (2005) Investigación educativa. Madrid, España: Editorial Pearson.
  18. Ministerio de Educación (2014) Ley Universitaria. Ley N.º 30220. Lima. http://www.minedu.gob.pe/reforma-universitaria/pdf/ley_universitaria.pdf
  19. Verd, J. M. y Lozares, C. (2016) Introducción a la investigación cualitativa. Fases métodos y técnicas. Madrid, España: Editorial Síntesis.
  20. Yuni, J.A. y Urbano, C.A. (2016) Mapas y herramientas para conocer la escuela. Córdoba Argentina: Editorial Brujas.