Vol. 4 (2022): january-december: continuous publication
Essay

To 200 years of Independence in Peru and the role of History counted from the otredad

Jesús Wiliam Huanca-Arohuanca
National University of Saint Augustine
Bio

Published 2022-01-19

Keywords

  • History,
  • independence,
  • otherness,
  • bicentennial

How to Cite

Huanca-Arohuanca, J. W. (2022). To 200 years of Independence in Peru and the role of History counted from the otredad. Puriq, 4, e216. https://doi.org/10.37073/puriq.4.1.216

Métricas alternativas

Abstract

The idea of Republic has collapsed when scholars in history opted for partiality by only highlighting the role of the main characters, leaving aside the true protagonists of history. The construct unfolds within the qualitative design, accompanied by the grounded theory in which the ontology and the suigéneris version of the four “others” that pose their position on the role of history are collected. The intention of the treaty is not to detract from the contribution of the men who daily strived to keep the science called history on its feet, but to critically question its role, by not showing or presenting the events experienced from otherness. So, if today this subject is changing, there are still certain shortcomings of continuing to write from the glass desk and comfort without sociohistorical criteria; for, if it continues like this, history as such is condemned to nothing more than a past of bad breath.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Cavieres-Fernández, E., Uzcátegui, R. y Castro, L. (2020). Textos escolares chilenos y peruanos y sus narrativas sobre participación ciudadana durante las independencias nacionales. Implicancias para la formación ciudadana. Diálogo Andino, 63, 271–283. https://doi.org/10.4067/s0719-26812020000300271
  2. Contreras, C. (2011). Independencia sí, Revolución no. Laicacota. http://laicacota.blogspot.com/2011/10/peru-independencia-y-economia-1810-1825.html
  3. Cubas, R. (2016). Oportunidades de Diversificación Industrial a partir de la demanda de la minería. In Metas del Perú al Bicentenario. Consorcio de Universidades.
  4. Escanilla, S. (2013). La transformación política de la sociedad virreinal. La guerra de independencia en el Perú 1820-1824. XIV Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia. Departamento de Historia de la Facultad de Filosofía y Letras. Universidad Nacional de Cuyo.
  5. Eslava, L. (2019). El estado desarrollista: independencia, dependencia y la historia del Sur. Revista Derecho Del Estado, 43, 25–65. https://doi.org/10.18601/01229893.n43.03
  6. Farfán-Cano, G. G. (2020). Perspectiva acerca de la enfermedad por coronavirus 2019 (COVID-19). Revista Científica Digital INSPILIP, 4(2), 1–25. https://doi.org/10.31790/inspilip.v4i2.93.g168
  7. Glave, L. M. (2015). Guerra, política y cultura en la génesis de la independencia andina 1808-1815. In C. Contreras & L. M. Glave (Eds.), La Independencia del Perú: ¿Concedida, conseguida, concebida? (Primera Ed, pp. 305–354). IEP.
  8. González-Jaramillo, V., González-Jaramillo, N., Gómez-Restrepo, C., Palacio-Acosta, C. A., Gómez-López, A. y Franco, O. H. (2020). Proyecciones de impacto de la pandemia COVID-19 en la población colombiana, según medidas de mitigación. Datos preliminares de modelos epidemiológicos para el periodo del 18 de marzo al 18 de abril de 2020. Rev. Salud Pública, 22, 1–6. https://doi.org/10.15446/rsap.V22.85789
  9. Huanca-Arohuanca, J. W. (2020). Caleidoscopio social al Covid-19: pánico y desesperación en tiempos de aislamiento. Revista Universidad y Sociedad, 12(6), 226–231. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1836
  10. Huanca-Arohuanca, J. W. (2021a). Narrativas de guerra y resistencia: participación de la mujer austral del Perú en la Guerra del Pacífico. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, 13, 50–59. https://doi.org/10.5281/zenodo.4395218
  11. Huanca-Arohuanca, J. W. (2021b). Poder mediático y terrorismo de derecha: cuando salvar al Perú es lo único que queda. Revista Revoluciones, 3(4), 1–5. https://doi.org/10.35622/j.rr.2021.04.001
  12. Huanca-Arohuanca, J. W. (2021c). Un fantasma recorre el Perú del Bicentenario: lecciones y voluntad popular en las elecciones de 2021. Revista Revoluciones, 3(3), 1–4. https://doi.org/10.35622/j.rr.2021.03.001
  13. Huanca-Arohuanca, J. W., Asqui, M. L., Mamani, D., Mamani-Coaquira, H., Huayanca, P. C. y Charaja, F. (2021). Habilidades lingüísticas y comprensión lectora en la oquedad del siglo XXI: una mirada a la Institución Educativa Politécnica de Puno – Perú. Horizontes. Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 5(18), 537–555. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i18.194
  14. Huanca-Arohuanca, J. W. y Pilco, N. (2021a). Acciones revolucionarias en América Latina: Puno y el Alto Perú durante el proceso de independencia (1809-1825). Chakiñan. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 14. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.1364
  15. Huanca-Arohuanca, J. W. y Pilco, N. (2021b). Transición del virreinato a la República: caleidoscopio sociopolítico-económico del altiplano puneño en la Independencia de Perú (1815-1825). Diálogo Andino, 65, 379–391. http://dialogoandino.cl/wp-content/uploads/2021/07/28-HUANCA-PILCO-RDA-65.pdf
  16. Huanca-Arohuanca, J. W., Sapana, N., Casa, M. D. y Vargas, K. R. (2021). Articulación entre pedagogía y las relaciones humanas: un análisis a los estudiantes quechuas del Instituto Horacio Zevallos Gámez – Cusco. Horizonte de La Ciencia, 11(20), 216–226. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.21.907
  17. Lossio, J. (2021). Pandemias y salud pública. Historias de cuarentenas y vacunaciones (1.a ed). Ministerio de Cultura del Perú.
  18. Ríos, P., Calderón, L., Piedra, S., Guerrero, J. y Narváez, A. (2021). Proposal for territorial analysis to face the SARS-CoV-2 pandemic based on the Profile of pneumonia and Influenza in Ecuador 2016-2018. Atención Primaria, 53(5), 102021. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2021.102021
  19. Soux, M. L. (2010). El complejo proceso hacia la independencia de Charcas (1808-1826). Guerra, ciudadanía, conflictos locales y participación indígena en Oruro. Institut français d’études andines. https://doi.org/10.4000/books.ifea.6308
  20. Trejos-Gil, C. A. (2020). Implicaciones ontológicas en el aprendizaje a partir del distanciamiento social impuesto por la pandemia COVID-19. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25, 231–247. https://doi.org/10.5281/zenodo.4087453
  21. Walker, C. (2015). Tupac Amaru y el bicentenario. Revista Argumentos, 3, 25–29. https://argumentos-historico.iep.org.pe/articulos/tupac-amaru-y-el-bicentenario-2/
  22. Zapata, M. (2018). A propósito del bicentenario: Ambigüedades en la independencia de Arequipa About the bicentennial: Ambiguities in the independence of Arequipa. Revista de Investigación Científica UNTRM: Ciencias Sociales y Humanidades, 1(1), 64–75. https://doi.org/10.25127/rcsh.20181.285