Vol. 5 (2023): january-december: continuous publication
Original article

Life Stories of Bullying: A Qualitative Research Experience in Secondary and High School

Javier Darío Vergara-Castiblanco
Universidad Internacional De La Rioja
Bio

Published 2023-09-01

Keywords

  • Student behavior,
  • mental illness,
  • learning difficulty,
  • analysis of data

How to Cite

Vergara-Castiblanco, J. D. (2023). Life Stories of Bullying: A Qualitative Research Experience in Secondary and High School. Puriq, 5, e506. https://doi.org/10.37073/puriq.5.506

Métricas alternativas

Abstract

Bullying is a social problem that describes physical and psychological aggression based on group intimidation. The phenomenon is described and evaluated as a learning problem that influences the health of secondary and high school students. This event would apply life stories in physical, cognitive, psychological and social development; generating qualitative research with semi-structured interviews and image analysis. The phenomenological-hermeneutic method will be used with triangulation techniques and content analysis of the narrative biographical method, using the MAXQDA 2020 computer program. The results show that there are coexistence rivalries in primary and secondary, where physical, verbal and psychological conflicts intervene. In mental health, he showed academic, sports, work and cultural improvement. Learning disorders, obtained difficulties in reading, writing and mathematical analysis. It is concluded that relationships between peers disturb emotions and health with low academic performance that translates into suicide.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Alemany, C. (2019). Las Consecuencias Sociales de las Dificultades de Aprendizaje en Niños y Adolescentes. Ehquidad International Welfare Policies and Social Work Journal, (11), 91-122. https://doi.org/10.15257/ehquidad.2019.0004
  2. Alfonso, E., Martínez, Y., Fonseca, R., Tamayo, Y. y Acosta, M. (2019). Bullying o Acoso Escolar. Creatividad Frente al Rol de Adolescentes. Multimed: Revista Médica. Granma, 23(6), 1202-1215. https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/1420/1595
  3. Álvarez, K. (2016). Acoso Escolar y Habilidades Sociales en Adolescentes de dos Instituciones Educativas Estatales de Ate. UNIFÉ-Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades, 24(2), 205-215. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2016.v24n2.155
  4. Askell, H. y Lawson, M. (2015). Relationships Between Students’ Mental Health and Their Perspectives of Life at School. Health Education, 115(3/4), 249-268. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/HE-02-2014-0007/full/html
  5. Ballesteros, B., Alatorre, G., García, F., González, M. F., Luque, E., Mata, P., Del Olmo, M., Osuna, C., Padilla, T. y De Santiago, C. (2014). Taller de Investigación Cualitativa. (Vol. 1). UNED.
  6. Ballestín, B. y Fábregues, S. (2018). La Práctica de la Investigación Cualitativa en Ciencias Sociales y de la Educación. UOC.
  7. Bautista, N. P. (2011). Proceso de la Investigación Cualitativa: Epistemología, Metodología y Aplicaciones. El Manual Moderno Colombia. https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxlZHVjYWNpb25wc2ljbGluaWNhfGd4OjM2MjgyZWNmZjhkMGJlNjU
  8. Bianchetti, A. (2019). El Necesario Vínculo entre lo Visual y la Investigación Cualitativa. Cadernos de Pesquisa, 49(173), 344-349. https://doi.org/10.1590/198053146102
  9. Blanco, S., González, C. y Velasco, J. (2020). Nuevas Herramientas para Viejos Problemas: Acoso y Ciberacoso a través de un Análisis de Sentencias. Tecnología, Ciencia y Educación, (15), 51-80. https://www.tecnologia-ciencia-educacion.com/index.php/TCE/article/view/367
  10. Bolívar, A. (2012). Metodología de la Investigación Biográfico-Narrativa: Recogida y Análisis de Datos. Dimensões Epistemológicas e Metodológicas da Investigação (auto)biográfica. PUCRS, Tomo II, 79-109.
  11. Borja, C., Gómez, C., Barzola, M., Malca, S., Alvarado, E., Vilchez, A. y Díaz, F. (2020). Análisis de la Variable Acoso Escolar: Un Aporte desde la Producción Científica Latinoamericana. Propósitos y Representaciones: Revista de Psicología Educativa, 8(2), 1-6. https://www.readcube.com/articles/10.20511%2Fpyr2020.v8n2.451
  12. Clareth, A., Mendoza, L., Gómez, C., Urzola, H. y Córdoba, P. (2015). Caracterización del Fenómeno del Bullying desde la Perspectiva de la Víctima, Victimario y Testigo. Cultura Educación y Sociedad, 6(2), 91-106. https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/846
  13. Contreras, A. (2013). El Fenómeno de Bullying en Colombia. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 4(2), 100-114. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=517751544011
  14. Cordeiro, J., Valente, G., De Oliveira, W., Da Silva, J., Medeiros, M. y Lossi, M. (2015). Emotions of Students Involved in Cases of Bullying. Enfermagem: Text & Context Nursing, 24(2), 344-352. http://dx.doi.org/10.1590/0104-07072015003430013
  15. Córdova, A., Ramón, E., Silvestre, K. y Cruz, C. (2012). Bullying y Consumo de Drogas. Revista de Psicología: Universidad de Antioquia, 4(2), 21-48. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4865186
  16. Chárriez, M. (2012). Historias de Vida: Una Metodología de Investigación Cualitativa. Revista Griot, 5(1), 50-67. https://revistas.upr.edu/index.php/griot/article/view/1775
  17. De la Peña, C. y Bernabéu, E. (2018). Dislexia y Discalculia: Una Revisión Sistemática Actual desde la Neurogenética. Universitas Psychologica, 17(3), 1-11. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17-3.ddrs
  18. Delgado, X. y Zapata, M. (2018). Déficit de Memoria Operativa en los Trastornos del Neurodesarrollo. Psicogente, 21(39), 216-227. https://doi.org/10.17081/psico.21.39.2832
  19. De Oliveira, W., Lossi, M., Malta, F., Lopes, D., Mariano, A. y Carvalho, D. (2015). Causas del Bullying: Resultados de la Investigación Nacional de la Salud del Escolar. Revista Latino-americana de Enfermagem, 23(2), 275-282. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281439483013
  20. Enríquez, M. y Garzón, F. (2015). El Acoso Escolar. Saber-Ciencia y Libertad, 10(1), 219-233. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2015v10n1.983
  21. Erazo, O. (2016). Problemas de Conducta en el Aula, Relaciones entre la Integración Sensorial, Problemas de la Atención y la Conducta. Revista de Psicología GEPU, 7(1), 224-242. https://drive.google.com/file/d/0B_amNUZGjsD9dG51NEdRVHpSVG8/view
  22. Fuster, D. (2019). Investigación Cualitativa: Método Fenomenológico Hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7(1), 201-215. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992019000100010
  23. Gaeta, M., Otero, V., Rodrigo, M. y Rodrigo, M. (2020). Problemas de Convivencia Escolar desde la Mirada del Alumnado de Educación Secundaria. Estudios Pedagógicos, 46(2), 341-357. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000200341
  24. Garaigordobil, M. y Larrain, E. (2020). Acoso y Ciberacoso en Adolescentes LGTB: Prevalencia y Efectos en la Salud Mental. Comunicar: Revista Científica de Educomunicación, 28(62), 79-90. https://doi.org/10.3916/C62-2020-07
  25. Gil, J. (2016). Técnicas e Instrumentos para la Recogida de Información. UNED. https://www.calameo.com/read/0019555911a566c110989
  26. Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
  27. Herrera, M., Romera, E. y Ortega, R. (2018). Bullying y Cyberbullying en Latinoamérica. Un Estudio Bibliométrico. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(76), 125-155. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14054854006
  28. Li, J., Li, J., Jia, R., Wang, Y., Qian, S. y Xu, Y. (2020). Mental Health Problems and Associated School Interpersonal Relationships among Adolescents in China; A Cross-Sectional Study. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 14(12), 1-10. https://doi.org/10.1186/s13034-020-00318-6
  29. Martínez, M. (2017). Programa Gestión@: Programa Psicoeducativo en Línea para Adolescentes con Elevada Ansiedad. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 4(3), 46-52. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6087727
  30. Molano, G. y Polanco, A. (2018). Dificultades de Aprendizaje y su Incidencia en la Adolescencia. Prisma Social N° 23: Revista de Ciencias Sociales, (23), 366-387. https://revistaprismasocial.es/article/view/2785
  31. Muñoz, G. (2017). Investigaciones sobre el Acoso Escolar en España: Implicaciones Psicoeducativas. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(1), 104-118. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=338252055008
  32. Musalem, R. y Castro, P. (2015). Qué se sabe de Bullying. Revista Médica Clínica Las Condes, 26(1), 14-23. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2014.12.002
  33. Nasheeda, A., Hassan, N. y Hassan, S. (2017). Relationships Between Bullies, Victims and Mental Health Issues among Adolescents. Saruna: The Maldives National Journal of Researh, 5(1), 23-44. https://www.researchgate.net/publication/319987353_Relationships_between_bullies_victims_and_mental_health_issues_among_adolescents
  34. Ortegón, R., Juliá, O. y Torrella, L. (2018). Programa PDA Bullying, una Propuesta de Buenas Prácticas para Superar el Acoso Escolar. Revista Ámbitos de Psicopedagogía y Orientación. Fields of Educational Psychology and Counselling, (49), 115-126. https://pdabullying.com/es/resource/una-proposta-de-bones-practiques-per-a-superar-lassetjament-escolar
  35. Osorio, J. R. (2014). El Método Biográfico Narrativo para la Investigación en Ciencias Sociales y Humanas. En: Díaz, A. y Luna, A. B. (Coords.). Metodología de la investigación educativa: aproximaciones para comprender sus estrategias. (189-214). Díaz de Santos.
  36. Postigo, S., Schoeps, K., Ordóñez, A. y Montoya, I. (2019). ¿Qué dicen los Adolescentes sobre el Acoso Escolar? Annals of Psychology, 35(2), 251-258. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.35.2.301201
  37. Pretto, A. (2011). Analizar las Historias de Vida: Reflexiones Metodológicas y Epistemológicas. Revista de Humanidades: Tabula Rasa, (15), 171-194. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39622587010
  38. Resett, S. (2016). Una Caracterización del Acoso Escolar en la Adolescencia: Quiénes, Cómo y Dónde se Agrede. Perspectivas en Psicología, 13(1), 11-20. http://perspectivas.mdp.edu.ar/revista/index.php/pep/article/view/247
  39. Rivera, J. y Arias, M. (2020). Acoso Escolar contra Jóvenes LGBT e Implicaciones desde una Perspectiva de Salud. Salud UIS: Revista de la Universidad Industrial de Santander, 52(2), 147-151. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistasaluduis/article/view/10685
  40. Ruíz, J. (2012). Metodología de la Investigación Cualitativa. Publicaciones de la Universidad de Deusto.https://books.google.com.co/books?id=WdaAt6ogAykC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
  41. Ruíz, P. (2013). Los Problemas Escolares en la Adolescencia. Pediatría Integral, 17(2), 117-127. https://www.pediatriaintegral.es/numeros-anteriores/publicacion-2013-03/los-problemas-escolares-en-la-adolescencia/
  42. Sans, A., Boix, C., Colomé, R., López, A. y Sanguinetti, A. (2012). Trastornos del Aprendizaje. Pediatría Integral, 16(9), 691-699. https://www.pediatriaintegral.es/numeros-anteriores/publicacion-2012-11/trastornos-del-aprendizaje/
  43. Santoyo, D. y Frías, S. (2014). Acoso Escolar en México: Actores Involucrados y sus Características. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 44(4), 13-41. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27032872002
  44. Stives, K., May, D., Pilkinton, M., Bethel, C. y Eakin, D. (2018). Strategies to Combat Bullying: Parental Responses to Bullies, Bystanders, and Victims. Youth & Society, 51(3), 358-376.
  45. Timmermanis, V. y Wiener, J. (2011). Social Correlates of Bullying in Adolescents with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Canadian Journal of School Psychology, 26(4), 301-318.
  46. Vanega, S., Sosa, M. y Castillo, R. (2018). Acoso Escolar, Ira y Depresión en Adolescentes Mexicanos: Un Estudio Preliminar de la Eficacia de una Intervención. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 5(2), 49-54. https://www.researchgate.net/publication/324776493_Acoso_escolar_ira_y_depresion_en_adolescentes_mexicanos_un_estudio_preliminar_de_la_eficacia_de_una_intervencion
  47. Velasco, J., Seijo, D. y Vilariño, M. (2013). Consecuencias del Acoso Escolar en la Salud Psicoemocional de Niños y Adolescentes. Psicología y Salud II. Salud Física y Mental, 14(1), 113-126.