Published 2023-10-25
Keywords
- Gender equality,
- subjectivity,
- sociocultural context,
- University students
How to Cite
Copyright (c) 2023 Luis Arturo Guerrero-Azpeitia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Métricas alternativas
Abstract
The objective was to explore the perceptions that university students express regarding gender equality based on their sociocultural context. Some elements of Bourdieu's sociological perspective were recovered, in order to approach said object of study as a production of subjectivity from the objective conditions of the students. Methodologically, a questionnaire was designed with the intention of recovering elements of the students' sociocultural context and at the same time exploring their perceptions of the gender perspective; Data treatment was performed through multiple correspondence analysis. The main results highlight the relationship between the social conditions of the students, such as the schooling of their parents and their economic activity, and their perceptions of gender equity. Finally, it can be concluded the importance of family sociocultural conditions in shaping the perceptions and opinions of university students.
Downloads
References
- Bourdieu, P. (1979). La distinción: Criterio y bases sociales del gusto. México: Taurus
- Bourdieu, P. (2001). Poder, derecho y clases sociales. Bilbao: Editorial Desclée de Brouwer S.A.
- Bourdieu, P. & Wacquant, L. (2005). Una invitación a la sociología reflexiva. México D.F.: Siglo XXI editores.
- Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Argentina: Siglo XXI Editores.
- Calero, M.A. & Molina, M. (2013). Percepción de la violencia de género en el entorno universitario. El caso del alumnado de la Universidad de Lleida. Catalunia: Edicions Universitat de Lleida.
- Castañeda, A. (2009). Trayectorias, experiencias y subjetivaciones en la formación permanente de profesores de educación básica. México: UPN
- Camarena, M., Saavedra, M. y Ducloux, D. (2015). Panorama del género en México: situación actual. Revista Científica Guillermo de Ockham, 13(2), 77-87. http://www.redalyc.org/pdf/1053/105344265008.pdf
- Dome, C. (2019). Percepciones de estudiantes sobre desigualdad de género en la Universidad. Un estudio exploratorio. XI Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XXVI Jornadas de Investigación. XV Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. I Encuentro de Investigación de Terapia Ocupacional. I Encuentro de Musicoterapia. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-111/785
- Dorantes, J., Martínez, K. & Hernández, R. (2023). Las representaciones sociales sobre la categoría de género. Una mirada estudiantil universitaria. Revista de Investigación y Evaluación Educativa, 10(1), 108-131. https://doi.org/10.47554/revie.vol10.num1.2023.pp108-131
- Estrada, J., Mendienta, A. & González, B. (2016). Perspectiva de género en México: Análisis de los obstáculos y limitaciones. Opción, 32(13), 12-36. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31048483002
- López, I., Viana, M. & Sánchez, B. (2016). La equidad de género en el ámbito universitario: ¿un reto resuelto? Revista Electrónica Interuniversitaria de formación del profesorado, 19(2). 349-362. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.19.2.211531
- Mendoza, I., Sanhueza, S. & Friz, M. (2017). Percepciones de equidad e igualdad de género en estudiantes de pedagogía. Papeles de Trabajo, (34), 59-78. chro-me-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://www.scielo.org.ar/pdf/paptra/n34/n34a05.pdf
- Medrano, L.A. & Talamantes, J. (2016). Género, masculinidad y violencia. Percepciones en el entorno universitario. En D.I. Valdez, R. Valenzuela & E. Ochoa (Comp.), Igualdad de Género: Investigaciones (pp. 66-74). Sonora: ITSON
- González, F. & Miranda, J.J. (2016). Manifestaciones sobre la violencia entre estudiantes de nivel superior. Justificaciones desde la masculinidad. En D.I. Valdez, R. Valenzuela & E. Ochoa (Comp.), Igualdad de Género. Investigaciones (pp. 66-74). Sonora: ITSON
- Guerrero, L. (2018). Gender perspective in university students. A review of your perceptions and academic trajectories. Journal-Health Education and Welfare, 2(3), 1-8. https://www.rinoe.org/bolivia/Journal_Health_Education_and_Welfare/vol2num3/Journal_Health_Education_and_Welfare_V2_N3_1.pdf
- Hair, J., Anderson, R., Tathan, R. & Black, W. (1999). Análisis multivariante (5ª Ed). Madrid: Prentice Hall Iberia.
- Merma, G., Ávalos, M.A. & Martínez, M.A. (2017). Percepciones del alumnado y de los y las líderes estudiantiles sobre inequidades de género en la universidad. Reencuentro: Género y Educación Superior, (74), 59-80. https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/download/931/926/
- Rocha, M., Mendoza, L. & Sevilla, J. (2022). Percepciones de equidad de género y su relación con la estructura familiar de los estudiantes: Caso Universidad Autónoma de Tamaulipas. Re-vista DYCS Victoria, 4(1), 67-76. https://doi.org/10.29059/rdycsv.v4i1.145
- Solís, S. (2016). Igualdad de género: una condición del desarrollo humano. Trabajo social UNAM, (10), 11-24. https://www.revistas.unam.mx/index.php/ents/issue/view/4366
- UNICEF (2017). Perspectiva de Género. Comunicación, infancia y adolescencia, guía para periodistas. Argentina: UNICEF.