Vol. 1 No. 01 (2019): PURIQ (January-June)
Articles

Family environment and academic performance in students from the Language Center of the National University José María Arguedas – Andahuaylas 2018

Yolanda Aroquipa Durán
Huanta National Autonomous University
Bio
Reynaldo Sucari León
Huanta National Autonomous University
Bio

Published 2019-07-05

Keywords

  • Language center,
  • family environment,
  • academic performance

How to Cite

Aroquipa Durán, Y., & Sucari León, R. (2019). Family environment and academic performance in students from the Language Center of the National University José María Arguedas – Andahuaylas 2018. Puriq, 1(01), 57–67. https://doi.org/10.37073/puriq.1.01.12

Métricas alternativas

Abstract

The research had as main purpose to determine the relationship between family environment and academic performance in the students of this study center, which was guided by the general hypothesis declaring that there is a direct and significant relationship between family environment and academic performance in students from the Language Center of the National University José María Arguedas de Andahuaylas in 2018. It is a basic research, descriptive level and non-experimental design of cross section, in which the scientific and statistical method has been used to achieve the expected results, the study considered a stratified sample of 90 students; amount determined by probabilistic sampling of a population of 117 students enrolled in the Language Center of the National University José María Arguedas at the basic and intermediate levels during the first academic semester of 2018. Concluding that with a level of significance of 5% it is affirmed that there is a direct and significant strong relationship between family environment and academic performance in students of the Language Center of the National University José María Arguedas of Andahuaylas, insomuch as that the correlation coefficient obtains a value of 0.778; establishing that, as much as better is the family environment, better will be the students' academic performance with respect to the English language.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Begoña, K. (2010) Percepción del clima familiar en toxicómanos. Tiene una influencia importante en todas las esferas de su desarrollo personal y social. Universidad de Cadiz, España.
  2. Benites, L. (1997) Tipos de familia, habilidades, sociales y autoestima en un grupo de Adolescentes en situación de Riesgo. Lima. UPSMP. Revista Cultura Nº 12.
  3. Chávez, C. (2011) tesis: Relación entre clima familiar y rendimiento académico de los estudiantes de la institución educativa “San Martín de Porres” de Yauli,
  4. Huancavelica – 2011. Escuela de Post Grado de la Universidad Nacional de Huancavelica.
  5. Enciclopedia ENCARTA (2009) Programa multimedia. Microsoft.
  6. Estevez, F (2008), Clima familiar, clima escolar y satisfacción con la vida en adolescentes, en la Universidad de Málaga España.
  7. García, C. R. (2005). Habilidades Sociales, Clima Social Familiar y Rendimiento Académico en Estudiantes Universitarios. Liberabit. Revista de Psicología, número 011, Lima, Perú: Universidad de San Martín de Porres.
  8. Gonzales y Pereda (2009) Relación entre el clima social familiar y el rendimiento escolar de los alumnos de la Institución Educativa Nº 86502 “San Santiago” de Pamparomás en el año 2006”. Trujillo, Perú: Escuela Internacional de PostGrado de la Facultad de Educación.
  9. Lumman, P. (2006) Evaluación. Madrid: Ed. Paraninfo.
  10. Ministerio de Educación (2009) Diseño Curricular Nacional. Lima: MINEDU.
  11. Moos, R. H.; Moos, B.S. & Tricket, E.J. (1989) Escala de Clima Social, Familiar y de trabajo en Centros Escolares. Adaptación Española, Manual 3ra Edición, TEA Investigación y Publicaciones Psicológicas: Madrid.
  12. Moreno, C. (2009) Relación entre el clima familiar y el clima escolar: el rol de la empatía, la actitud hacia la autoridad y la conducta violenta en la adolescencia. Universidad de Valencia, España.
  13. Novaez, M. (1986) Psicología de la actividad escolar. México: Ed. Iberoamericana.
  14. Palomino, A. (2002) Familia y autoestima. Barcelona: Ariel.
  15. Peñaloza, W. (2004) La educación integral. México: Ed. Iberoamericana.
  16. Rosales (2013) La Percepción del Clima Familiar en Adolescentes Miembros de Diferentes Tipos de Familias. Universidad Autónoma de México.
  17. Sloninsky, T. (1962). Familia y Relaciones Humanas. Buenos Aires. Ed. Ameba.
  18. Solier, E. (2008) Evaluación contemporánea. Madrid: Ed. Paraninfo.
  19. Suárez, T. (1998) Familia. Buenos Aires, Argentina: Ed. Ameba.