Family functioning and self-concept in adolescents of a school in Guaranda (Ecuador)
Published 2024-10-09
Keywords
- family functioning,
- self-concept,
- adolescents
How to Cite
Copyright (c) 2024 Marcelo Zamir Del Salto-Martínez, Ana Elizabeth Jaramillo-Zambrano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Métricas alternativas
Abstract
The objective of this research was to analyze the relationship between family functioning and self-concept in adolescents of an educational unit in Guaranda city, Ecuador. Based on previous research and preliminary observations in the institution, it has been considered that dysfunctionality in the family nucleus, limits the true potential of adolescents. The methodology was based on the post-positivist paradigm, it is quantitative, it is descriptive and correlational, non-experimental and cross-sectional. The Family Functioning Perception Questionnaire and the Self-Concept Form 5 were used, 372 students between 15 and 19 years old, from the second and third grades of high school participated, 56.2% female and 43.8% male. Moderate scores were obtained in both family functioning and self-concept. A moderate positive correlation was obtained (r=0.422; p: 0.01), leading to the conclusion that the higher the family functioning, the higher the self-concept in adolescents.
Downloads
References
- Asociación Americana de Psicología. (2010). Principios éticos de los psicólogos y código de conducta. Práctica de Investigación: La Psicología en el Ámbito Jurídico. Reflexiones Ético-Clínicas a Través de Un Estudio Cualitativo de Casos. 1-16.
- Bassante Arcentales, A. M., & Campodónico, N. (2024). Funcionamiento Familiar en el desarrollo psicológico de la infancia: Una revisión sistemática. ULEAM Bahía Magazine (UBM), 5(8). https://doi.org/10.56124/ubm.v5i8.0010
- Bayas-Méndez, J. V. (2022). Análisis del autoconcepto de adolescentes en relación al género. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 1810-1820. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1611
- Buitrago Bonilla, R. E., & Sáenz Salcedo, N. Y. (2021). Autoimagen, Autoconcepto y Autoestima, Perspectivas Emocionales para el Contexto Escolar. Educación y Ciencia, 25, e12759. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2021.25.e12759
- Carrillo-Ramírez, E., Pérez-Verduzco, G., Laca-Arocena, F. A., & Luna-Bernal, A. C. A. (2020). Inteligencia emocional percibida y autoconcepto en adolescentes estudiantes de bachillerato. Revista de Educación y Desarrollo, 55, 33-40.
- Cassinda, M. D., Angulo-Gallo, L., Guerra-Morales, V., Louro-Bernal, I., & Martínez-González, E. (2016). Estructura factorial, confiabilidad y validez de la prueba de percepción del funcionamiento familiar en adultos angolanos. Revista Cubana de Medicina General Integral, 32(4), 1-8.
- Castro, R., Vargas, E., & García, J. (2021). El autoconcepto del adolescente, su relación con la comunicación familiar y la violencia escolar. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(1), 1-15. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2570
- Cazalla-Luna, N., & Molero, D. (2013). REVISIÓN TEÓRICA SOBRE EL AUTOCONCEPTO Y SU IMPORTANCIA EN LA ADOLESCENCIA. Revista electrónica de investigación y docencia (REID), 10. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5449648
- Chacón-Cuberos, R., Ramírez-Granizo, I., Ubago-Jiménez, J. L., & Castro-Sánchez, M. (2020). Autoconcepto multidimensional en estudiantes universitarios según factores sociales y académicos. Journal of Sport and Health Research, 12(Supl 2), 107-116.
- Chávez-Becerra, M., Castillo-Nava, P., Méndez-Lozano, S. M., & Flores-Tapia, M. de los Á. (2020). El autoconcepto en universitarios y su relación con rendimiento escolar. Revista de Educación y Desarrollo, 53(1), 37-47.
- Checa, V. S., Orben-Mendoza, M. M., & Zoller-Andina, M. J. (2019). Funcionalidad familiar y desarrollo de los vínculos afectivos en niños con problemas conductuales de la Fundación “Nurtac” en Guayaquil, Ecuador. Academo (Asunción), 6(2), 149-163. http://dx.doi.org/10.30545/academo.2019.jul-dic.5
- Córdova-Delgado, M., Curro-Urbano, O., Pastor Ramírez, N., Lizarbe Alache, L., Puza-Mendoza, G., Guevara-Saravia, M., & Oyola-García, A. (2024). Autoconcepto académico relacionado al funcionamiento y comunicación familiar en tiempos de Covid19 en estudiantes de una universidad pública. Revista Médica Panacea, 12(3), 95-103. https://doi.org/10.35563/rmp.v12i3.550
- Dávila-Pontón, Y., Vélez-Calvo, X., Peñaherrera-Vélez, Ma. J., & Sparer, A. (2024). Funcionamiento familiar en jóvenes con intento de suicidio en Cuenca (Ecuador). Psicología y Salud, 34(2), 235-243. https://doi.org/10.25009/pys.v34i2.2905
- Diaz Dumont, J. R., Ledesma Cuadros, M. J., Diaz Tito, L. P., & Tito Cárdenas, J. V. (2020). Importancia de la familia: Un análisis de la realidad a partir de datos estadísticos. Horizonte de la Ciencia, 10(18), 1-13. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2020.18.416
- Espinoza-García, A., & Cuesta Izquierdo, M. (2023). Autoconcepto y estilos de socialización parental según grupos socioeconómicos en adolescentes chilenos. Suma Psicológica, 30(2), 64-72. https://doi.org/10.14349/sumapsi.2023.v30.n2.7
- Esteves Villanueva, A. R., Paredes Mamani, R. P., Calcina Condori, C. R., & Yapuchura Saico, C. R. (2020). Habilidades Sociales en adolescentes y Funcionalidad Familiar. Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 11(1), 16-27. https://doi.org/10.33595/2226-1478.11.1.392
- Estrada Araoz, E., & Mamani, H. (2020). Clima social familiar y autoconcepto en estudiantes de una institución educativa estatal. Revista Científica de Ciencias de la Salud, 13(1), 37-43. https://doi.org/10.17162/rccs.v13i1.1344
- García, F., & Musitu, G. (2014). Autoconcepto Forma 5 (3ra ed). TEA.
- Hinostroza-Azúa, P. A., & Lima-Rojas, D. (2023). RELACIÓN ENTRE FUNCIONALIDAD FAMILIAR Y ANSIEDAD ESTADO-RASGO EN ADOLESCENTES. CHAKIÑAN, REVISTA DE CIENCIAS SOCIALES Y HUMANIDADES, 20, 112-124. https://doi.org/10.37135/chk.002.20.06
- Ibarra-Aguirre, E. (2020). Tiempo con los amigos y la familia y el autoconcepto social y familiar durante la adolescencia. Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento de la Unidad Académica de Ciencias Jurídicas y Sociales, 11(1), 77-91. https://doi.org/10.29059/rpcc.20200617-104
- Jaimes-Valencia, M. L., Saavedra-Rey, Y., Rincón-Pabón, L. T., Argüello-Duarte, J. F., Fajardo-Natez, S., & Piratoba-Hernández, B. (2021). Percepción de los padres acerca del estado de salud y bienestar de sus hijos adolescentes de 15 a 18 años. MedUNAB, 24(2), 203-219. https://doi.org/10.29375/01237047.3738
- Llanca-Sánchez, B. B., & Armas-Zambrano, N. (2020). Clima social familiar y autoconcepto en adolescentes de una institución educativa de Lima Norte. CASUS. Revista de Investigación y Casos en Salud, 5(1), 26-33. https://doi.org/10.35626/casus.1.2020.245
- López-Larrosa, S., & Periscal, C. (2022). El Conflicto entre los Padres, la Seguridad Emocional y el Autoconcepto de los Adolescentes. Psicología Educativa, 28(2), 185-193. https://doi.org/10.5093/psed2021a17
- Malca-Romero, A., & Rivera-Jiménez, L. (2019). Clima social familiar ¿Qué relación tiene con el autoconcepto en adolescentes del Callao? CASUS. Revista de Investigación y Casos en Salud, 4(2), 120-129. https://doi.org/10.35626/casus.2.2019.208
- Martín, M. de L., Contini, E. N., & Lacunza, A. B. (2021). Acerca del autoconcepto en adolescentes de escuelas secundarias. Un análisis en contextos vulnerables. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, 59, 251-274.
- Mathew, A., Saradamma, R., Krishnapillai, V., & Muthubeevi, S. B. (2021). Exploring the Family factors associated with Suicide Attempts among Adolescents and Young Adults: A Qualitative Study. Indian Journal of Psychological Medicine, 43(2), 113-118. https://doi.org/10.1177/0253717620957113
- Morales-Quizhpi, J., Palacios-Madero, M.-D., Conforme-Zambrano, E., & Arpi-Peñaloza, N. (2021). Autoconcepto del adolescente según sus características sociodemográficas y de los progenitores. MASKANA, 12(1), 16-25. https://doi.org/10.18537/mskn.12.01.02
- Ordóñez Azuara, Y., Gutiérrez Herrera, R. F., Méndez Espinoza, E., Alvarez Villalobos, N. A., Lopez Mata, D., & De La Cruz De La Cruz, C. (2020). Asociación de tipología familiar y disfuncionalidad en familias con adolescentes de una población mexicana. Atención Primaria, 52(10), 680-689. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2020.02.011
- Ortega Veitía, T. O., de la Cuesta, D., & Días Retureta, C. (1999). PROPUESTA DE UN INSTRUMENTO PARA LA APLICACIÓN DEL PROCESO. Revista Cubana de Enfermería, 15(3), 164-168.
- Perales-Garza, C. Y. (2021). Aportaciones sobre el autoconcepto y autoestima. Nunca es tarde para aceptarse. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(spe4). https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2823
- Pilco-Albán, V. M., & Jaramillo-Zambrano, A. E. (2023). FUNCIONALIDAD FAMILIAR Y SU RELACIÓN CON LA AUTOESTIMA EN ADOLESCENTES DE LA CIUDAD DE AMBATO. CHAKIÑAN, REVISTA DE CIENCIAS SOCIALES Y HUMANIDADES, 21, 110-123. https://doi.org/10.37135/chk.002.21.07
- Portillo Peñuelas, S. A., & Flores Hernández, G. T. (2021). Propiedades psicométricas del instrumento AF-5 en el estudiantado normalista. Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento de la Unidad Académica de Ciencias Jurídicas y Sociales, 12(1), 19-28. https://doi.org/10.29059/rpcc.20210615-128
- Pulido Guerrero, E. G., Redondo Marín, M. P., Lora Carrillo, L. J., & Jiménez Ruiz, L. K. (2023). Medición del Autoconcepto: Una Revisión. Psykhe (Santiago), 32(1), 1-14. https://doi.org/10.7764/psykhe.2020.22389
- Quijano Marin, S. M. (2022). Influencia del funcionamiento familiar en la conducta de los adolescentes. Una revisión de la literatura científica (2017- 2021). Revista Ecuatoriana de Psicología, 5(12), 81-92. https://doi.org/10.33996/repsi.v5i12.73
- Quintero Gutiérrez, K. T. (2020). Importancia del Autoconcepto para la Construcción del Conocimiento. Revista Scientific, 5(16), 319-333. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.16.17.319-333
- Romero Farías, Á. D., & Giniebra Urra, R. (2022). Funcionalidad familiar y autoestima en adolescentes durante la pandemia por COVID-19: Family functionality and self-esteem in adolescents during the COVID-19 pandemic. Revista PSIDIAL: Psicología y Diálogo de Saberes. ISSN: 2806-5972, 1(1), 1-18. https://doi.org/10.33936/psidial.v1i1.4302
- Serna-Arbeláez, D., Terán-Cortés, C. Y., Vanegas-Villegas, A. M., Medina-Pérez, Ó. A., Blandón-Cuesta, O. M., & Cardona-Duque, D. V. (2020). Depresión y funcionamiento familiar en adolescentes de un municipio de Quindío, Colombia. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 19(5), e3153.
- Tacca Huamán, D. R., Cuarez Cordero, R., & Quispe Huaycho, R. (2020). Habilidades sociales, autoconcepto y autoestima en adolescentes peruanos de educación secundaria. International Journal of Sociology of Education, 9(3), 293-324. https://doi.org/10.17583/rise.2020.5186
- Urdiales Ibarra, M. E., & Segura Arévalo, M. L. (2020). AUTOESTIMA Y FUNCIONALIDAD FAMILIAR EN ESTUDIANTES DE BACHILLERATO. Presencia Universitaria, 7(14), 38-45. https://doi.org/10.29105/pu7.14-4
- Valdiviezo Verdezoto, C. Y., & Lara-Machado, J. R. (2021). Influencia del funcionamiento familiar y bienestar psicológico en padres de familia ecuatorianos. Revista Médica Electrónica, 43(4), 987-1000.
- Zambrano Moreira, J. A., & Mayo Parra, I. (2022). Efectos del funcionamiento familiar en la adolescencia: Una revisión sistemática. MQRInvestigar, 6(4), 03-23. https://doi.org/10.56048/MQR20225.6.4.2022.03-23