Development of communicative competence in Mexican high school students during the pandemic, an ethnographic study
Published 2022-07-06
Keywords
- Communication competence,
- distance education,
- students,
- pandemic
How to Cite
Copyright (c) 2022 Tamara Isabel Terrazas Medina, Juana María Martínez Cárdenas, Rosa María López Niebla
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Métricas alternativas
Abstract
The objective of this study: to know the way in which the development of communicative competence was promoted in Mexican high school students via remote education in the context of the Covid-19 pandemic. Research was qualitative and ethnographic. Sample: twenty students from four different high schools, from a public university in the northeastern of Mexico. Data collection was through semi-structured interviews and non-participant observations. Among the most relevant results, it was found that, even when teachers promoted communicative conditions for academic interaction, students did not want to do so; there was confusion in the remote classrooms regarding the correct alignment of the teaching and learning processes, which could have caused problems for students and teachers. It was concluded that educational training in special situations requires different preparation of teachers and students, according to the needs of times and special contexts in which they are educating.
Downloads
References
- Aguilar, F. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. Estudios Pedagógicos, 46 (3), 213-223. https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000300213
- Agudelo, M., Giraldo, L., Mesa, A., Correa, G. y Martínez, S. (2020). Competencias comunicativas en la educación superior: Fundamentos, procesos y productos. Editorial UTP. https://doi.org/10.22517/9789587225129
- Álvarez, C. (2011). El interés de la etnografía escolar en la investigación educativa. Estudios pedagógicos, 37 (2), 267-279. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052011000200016
- Cebrián, C. (2019). Las claves de la comunicación interpersonal. UNIR Revista. https://www.unir.net/salud/revista/las-claves-de-la-comunicacion-interpersonal/
- Centro Virtual Cervantes. (s.f.). Comunicación. En Diccionario de términos clave ELE. Recuperado el 9 de enero de 2022, de https://.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/cvc comunicacion.htm
- De Agüero, M., Benavides, M., Rendón, V. y Pompa, M. (2020). Transición de los profesores de la UNAM a la educación remota de emergencia. UNAM. https://cuaieed.unam.mx/descargas/Informe_Encuesta_Docentes_UNAM_Extenso_VF.pdf
- Dirección General de Bachillerato. (2018). Documento Base del Bachillerato General (MEPEO). Secretaría de Educación Pública. https://sems.edomex.gob.mx/sites/sems.edomex.gob.mx/files/files/Doc_Base_2018%20(dictaminado)2.pdf
- Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2021). Regreso a clase presenciales ayudará a mitigar afectaciones causadas por pandemia. UNICEF. https://goo.su/MrPkE
- García, N., Paca, N., Arista, S., Valdez, B. y Gómez, I. (2018). Investigación formativa en el desarrollo de habilidades comunicativas e investigativas. Revista de Investigaciones Altoandinas, 20 (1), 25-136. https://doi.org/10.18271/ria.2018.336
- Giannini, S., Jenkins, R. y Saavedra, J. (2021). Misión: Recuperar la educación en 2021. UNESCO. https://es.unesco.org/news/mision-recuperar-educacion-2021
- Guerrero, L. (2021). Tensiones, emociones y aprendizaje en estudiantes universitarios en tiempos de pandemia. PURIQ, 3 (4), 764-779. https://doi.org/10.37073/puriq.3.4.230
- Hernández, A., Carro, E., Martínez, I. (2019). Plataformas digitales en la educación a distancia en México, una alternativa de estudio en comunicación. Revista de Educación a Distancia, 59 (07), 1-27. http://dx.doi.org/10.6018/red/60/07
- Hernández, C. y de la Rosa, C. (2018). Percepción de mejora de las habilidades comunicativas en estudiantes universitarios. Revista de la Educación Superior, 47 (186), 119-135. http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v47n186/0185-2760-resu-47-186-119.pdf
- Hernández, C. y Neri, J. (2020). Las habilidades blandas en estudiantes de ingeniería de tres instituciones públicas de educación superior. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo. 10 (20). https://doi.org/10.23913/ride.v10i20.678
- Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2021). Resultados de la encuesta nacional para la medición del impacto del COVID-19 en la educación (ECOVID-ED) 2020. Datos nacionales. INEGI. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2021/OtrTemEcon/ECOVID-ED_2021_03.pdf
- José, F. (2016). La Comunicación. Salus, 20(3), 5-6. http://servicio.bc.uc.edu.ve/fcs/vol20n3/art01.pdf
- Luque, O., Bolivar, N., Achahui, V. y Gallegos, J. (2022). Estrés académico en estudiantes universitarios frente a la educación virtual asociada al covid-19. PURIQ, 4(1), 56-65. https://doi.org/10.37073/puriq.4.1.200
- Marotias, A. (2020). La educación remota de emergencia y los peligros de imitar lo presencial. Revista Hipertextos, 8 (14), 173-177. https://doi.org/10.24215/23143924e025
- Medina, L., Chao, C., Garduño, E., González, M., Baptista, M., Montes, L., Medina, L., Rivera, M., Covarrubias, C., Sánchez, L., Ojeda, J., Monereo, C., Martínez, A., Salazar, A., Verdugo, M., Jiménez, A. y Acosta., M. (2021). Educar en contingencia durante la covid-19 en México. Un análisis desde las dimensiones pedagógica, tecnológica y socioemocional. Fundación SM. https://www.fundacion-sm.org.mx/sites/default/files/Educar_contingencia_2021.pdf
- Ortiz, E., Brechner, M., Pérez, M. y Vásquez, M. (2020). Hablemos de política educativa, América Latina y el Caribe. Banco Interamericano para el Desarrollo. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Hablemos-de-politica-educativa-en-America-Latina-y-el-Caribe-2-De-la-educacion-a-distancia-a-la-hibrida-4-elementos-clave-para-hacerla-realidad.pdf
- Porlán, R. (2020). El cambio de la enseñanza y el aprendizaje en tiempos de pandemia. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 2 (1), 1502-1 – 1502-7. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2020.v2.i1.1502
- Portillo, S., Castellanos, L., Reynoso, O. y Gavotto, O. (2020). Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia Covid-19 en Educación Media Superior y Educación Superior. Propósitos y Representaciones, 8 (3). http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.589
- Poy, L. (2021, 1 de enero). La enseñanza también es víctima de la pandemia. La Jornada. https://www.jornada.com.mx/notas/2021/01/24/politica/la-ensenanza-tambien-es-victima-de-la-pandemia/
- Ríos, E., Páez, H. y Barbos, J. (2020). Estrategias de Comunicación: Diseño, Ejecución y Seguimiento. Editorial REDIPE. https://redipe.org/wp-content/uploads/2020/10/Libro-estrategias-de-comunicacion.pdf
- Rizo, M. (2020). Comunicación intersubjetiva: de los enfoques clásicos a la incorporación de lo corporal y emocional para su abordaje teórico y empírico. Doxa Comunicación, 30, 145-163. https://doi.org/10.31921/doxacom.n30a7
- Rizo, M. (2020). Rol del docente y estudiante en la educación virtual. Revista Multi-Ensayos. 6 (12). https://www.lamjol.info/index.php/multiensayos/article/download/10117/11796?inline=1
- Secretaría de Educación Pública. (2008). Acuerdo Secretarial 444. Diario Oficial de la Federación. https://goo.su/8n5spug
- Tique, E. (2020, 23 de julio). Reflexión: Diferencia entre la educación virtual y la educación remota asistida por tecnologías. Comunicaciones_UT. http://medios.ut.edu.co/2020/07/23/reflexion-diferencia-entre-la-educacion-virtual-y-la-educacion-remota-asistida-por-tecnologias/
- UAMC. (s/f). Características de un estudiante a distancia. Campus virtual, Universidad Autónoma Metropolitana. http://campusvirtual.cua.uam.mx/estudiar/estudiante
- Verastegui, A., Alvarez, F., Treviño-Welsh, J., Lara, M., López, C., Rubio, M., Guajardo, A., Velasco, Y., Trejo, A., Pineda, I., Villarreal, C., Martínez, P., Chiquito, E., Aguilar, K., Guerrero, D., Velázquez, K., Leal, J., Palacios, U., Salas, M. y Castañeda, R. (2020). El impacto a la salud mental en estudiantes de educación básica, media superior y superior durante la pandemia COVID-19. The Spanish Journal of Psychology. https://goo.su/58BQ6j