Self-esteem and social skills in adolescents from San Miguelito- Píllaro Ecuador
Published 2024-03-01
Keywords
- Self-esteem,
- social skills,
- adolescents
How to Cite
Copyright (c) 2024 Roxana Barreros-Guanin, Víctor Manuel Cuadrado-Rodríguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Métricas alternativas
Abstract
The objective of this research was to determine the relationship between self-esteem and social skills in adolescents from San Miguelito-Píllaro, Ecuador. The research has a non-experimental and quantitative design with a correlational scope and cross-sectional approach. Evaluation instruments included the Rosenberg self-esteem scale and the Goldstein social skills scale. A total of 220 adolescents participated, 55% (121) females and 45% (99) males aged 15 to 18. The findings indicate that levels of self-esteem are generally high, while social skills levels are mainly medium and high. Regarding gender based analysis, no significant differences were found in either variable. Furthermore, a significant positive correlation was observed between self-esteem and social skills levels, as well as between self-esteem and different types of social skills. It has been proven that higher levels of self-esteem are associated with higher levels of social skills, and vice versa.
Downloads
References
- Albán, V. M., & Jaramillo Zambrano, A. E. (2023). Funcionalidad Familiar y su relación con la autoestima en los adolescentes de la ciudad de Ambato. Chakiñan, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades. https://chakinan.unach.edu.ec/index.php/chakinan/article/view/891
- Alfaro, N., Muñoz, D., & Romero, V. (2023). Correlación entre habilidades sociales y autoestima en una muestra de estudiantes de educación superior chilenos pertenecientes a la macro zona norte durante el retorno a clases presenciales. Revista Estudios Psicológicos, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.35622/j.rep.2023.02.004
- Andrade Salazar, J. A., Mendoza Vergara, M. F., Zapata Castrillón, K. T., & Sierra Monsalve, L. (2020). Relación entre conflictos de la adolescencia y habilidades sociales en adolescentes de una Institución Educativa de Risaralda. Pensamiento Americano, 13(25), 52-61. https://doi.org/10.21803/pensam.13.25.385
- Araoz, E. G. E., Araoz, M. C. Z., Ramos, N. A. G., & Uchasara, H. J. M. (2021). Adicción a internet y habilidades sociales en adolescentes peruanos de educación secundaria. https://doi.org/10.5281/ZENODO.4675699
- Avila, M., & Cañas-Lucendo, M. (2023). Niveles de satisfacción con la vida y su relación con la autoestima en adolescentes. PSICOLOGÍA UNEMI, 7(12), Article 12. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol7iss12.2023pp23-34p
- Bautista Valdivia, J., Ramos Zúñiga, B., Pérez Orta, M. A., & Florentino González, S. (2020). Relación entre autoestima y asertividad en estudiantes universitarios. Tlatemoani: revista académica de investigación, 11(34), 1-26.
- Benavides, A., & De Almeida, Z. (2018). Social skills, coping, resilience and problem-solving in psychology university students. LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología, 24(2), Article 2. https://doi.org/10.24265/liberabit.2018.v24n2.07
- Bisquert-Bover, M., Giménez-García, C., Gil-Juliá, B., Martínez-Gómez, N., & Gil-Llario, M. D. (2019). Mitos del amor romántico y autoestima en adolescentes. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología., 5(1), 507. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v5.1633
- Bueno-Pacheco, A., Lima-Castro, S., Arias-Medina, P., Peña-Contreras, E., Aguilar-Sizer, M., & Cabrera-Vélez, M. (2020). Estructura Factorial, Invarianza y Propiedades Psicométricas de la Escala de Autoestima de Rosenberg en el Contexto Ecuatoriano. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación – e Avaliação Psicológica, 56(3), 87. https://doi.org/10.21865/RIDEP56.3.07
- Caballo. (2007). Manual de evaluacion y entrenamiento de habilidades sociales (7.a ed.). Siglo XXI.
- Caballo, V. E., Salazar, I. C., & España, C.-A. (2018). LA AUTOESTIMA Y SU RELACIÓN CON LA ANSIEDAD SOCIAL Y LAS HABILIDADES SOCIALES. Behavioral Psychology / Psicología Conductual, 26(1), 23-53.
- Cacho Becerra, Z. V., Silva Balarezo, M. G., Yengle Ruíz, C., Cacho Becerra, Z. V., Silva Balarezo, M. G., & Yengle Ruíz, C. (2019). El desarrollo de habilidades sociales como vía de prevención y reducción de conductas de riesgo en la adolescencia. Transformación, 15(2), 186-205.
- Cárdenas-Loor, A., Genovezzy-Velásquez, P., Napa-Arévalo, L., & Briones, K. P. A. (2021). Habilidades sociales y comportamiento en niños en una Unidad de Educación Básica del cantón Buena Fe, provincia de Los Ríos, Ecuador. Ciencias Sociales y Económicas, 5(2), Article 2. https://doi.org/10.18779/csye.v5i2.484
- Ceballos-Ospino, G. A., Suarez-Colorado, Y., Suescún-Arregocés, J., Gamarra-Vega, L. M., González, K. E., & Sotelo-Manjarres, A. P. (2015). Ideación suicida, depresión y autoestima en adolescentes escolares de Santa Marta. Duazary, 12(1), Article 1. https://doi.org/10.21676/2389783X.1394
- Cerna Dorregaray, O., & Ugarriza Chávez, N. (2020). Escala de autoestima para adolescentes: Elaboración y análisis psicométrico. Educa UMCH, 15 (Revista Educa-UMCH N°15 2020 (january-june)), 11-20.
- Choqueña, E. del R. T. (2021). Relación entre el bullying y la autoestima en adolescentes. Investigación e Innovación: Revista Científica de Enfermería, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.33326/27905543.2021.1.1136
- Contini De González, N. (2009). Las habilidades sociales en la adolescencia temprana: Perspectivas desde la Psicología Positiva. Psicodebate, 9(0), 45. https://doi.org/10.18682/pd.v9i0.407
- Cuastumal, V. A. R., & Pilco, G. A. (2023). Autoestima y Habilidades Sociales en Adolescentes: Self-esteemand social skills in teenagers. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.56712/latam.v4i1.529
- Diaz, D., & Fuentes, I. (2018). Adolescencia y autoestima: Su desarrollo desde las instituciones educativas. Revista Conrado, 14(64), 98-103.
- Díaz, D., Fuentes, I., & Senra, N. (2018). Adolescencia y autoestima: Su desarrollo desde las instituciones educativas. Conrado, 14(64), 98-103.
- Duro, A. (2021). Autoestima: Actualización y Mantenimiento. Un Modelo Teórico con Aplicaciones en Terapia. Psychology, 12(3), Artículo e23. https://doi.org/10.5093/cc2021a16
- Evert Iraheta, B., & Álvarez Bogantes, C. (2020). Análisis del sobrepeso y obesidad, niveles de actividad física y autoestima de la niñez salvadoreña. MHSalud: Revista en Ciencias del Movimiento Humano y Salud, 17(1), 1-15. https://doi.org/10.15359/mhs.17-1.1
- Eztévez, D., & Daza, E. A. (2022). Adaptación de la lista de chequeo de habilidades sociales de Goldstein al contexto ecuatoriano. Aula Virtual, 3(7), Article 7.
- Farías, Á. D. R., & Urra, R. G. (2022). Funcionalidad familiar y autoestima en adolescentes durante la pandemia por COVID-19. Revista PSIDIAL: Psicología y Diálogo de Saberes. ISSN: 2806-5972, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.33936/psidial.v1i1.4302
- González Moreno, A., & Molero Jurado, M. D. M. (2021). Las habilidades sociales y su relación con otras variables en la etapa de la adolescencia: Una revisión sistemática. Revista Iberoamericana de Psicología, 15(1), 113-123. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.15111
- Hañari, J., Masco, M., & Esteves, A. (2020). Comunicación familiar y autoestima en adolescentes de zona urbana y rural. Revista Innova Educación, 2(3), 446-455. https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.03.005
- Hidalgo-Fuentes, S., Martínez-Álvarez, I., & Sospedra-Baeza, M. J. (2022). Autoestima y procrastinación en el ámbito académico: Un meta-análisis. Revista Fuentes, 1(24), 77-89. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2022.19907
- Lacunza, A. B. (2010). Las habilidades sociales como recursos para el desarrollo de fortalezas en la infancia. Psicodebate, 10, 231-248. https://doi.org/10.18682/pd.v10i0.398
- Lacunza, A. B., & Contini de González, N. (2009). Las habilidades sociales en niños preescolares en contextos de pobreza. Ciencias Psicológicas, 3(1), 57-66.
- Lacunza, A. B., & de González, N. C. (2011). Las habilidades sociales en niños y adolescentes. Su importancia en la prevención de trastornos psicopatológicos. Fundamentos de Humanidades, 12(23), 159-182.
- Leon, G., & Lacunza, A. B. (2020). Autoestima y habilidades sociales en niños y niñas del gran San Miguel de Tucumán, Argentina. Revista Argentina de Salud Pública, 11(42), 22-31.
- Lima- Serrano, M., Matínez, J., Guerra, M., Vargas, A., & Lima- Rodriguez, J. (2018). Factores relacionados con la calidad de vida en la adolescencia. Elsevier España, 32(1), 68-71. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2016.06.016
- Monjas, I. (2004). Programa de enseñanza de habilidades de interacción social (PENIS) para niños y adolescentes (1.a ed.). CEPE.
- Montalvo, D., & Jaramillo, A. (2022). Habilidades sociales y autoconcepto en adolescentes durante el aislamiento social por pandemia de COVID-19. REVISTA EUGENIO ESPEJO, 16(3), 47-57. https://doi.org/10.37135/ee.04.15.06
- Montt, M., & Ulloa, F. (1996). Autoestima y salud mental en los adolescentes. Salud Mental, 19(3), 30-35.
- OMS. (1995). Programación para la salud y el desa (886).
- Ordóñez, M., & Narváez, M. (2020). Autoestima en adolescentes implicados en situaciones de acoso escolar. MASKANA, 11(2), 27-33. https://doi.org/10.18537/mskn.11.02.03
- Organización Panamericana de la Salud. (2001). Enfoque de habilidades para la vida para un desarrollo saludable de niños y adolescentes.
- Palacios, X. (2019). Adolescencia: ¿una etapa problemática del desarrollo humano? Revista Ciencias de la Salud, 17(1), 5-8.
- Perez, H. (2019). Autoestima, teorías y su relación con el éxito personal. 41, 22-32.
- Petsayit, R. P., Laulate, T. M. L., & Sánchez, Z. S. (2021). Maltrato y autoestima de adolescentes Awajún de Chipe Cuzu, región Amazonas, Perú, 2021. Revista Científica UNTRM: Ciencias Sociales y Humanidades, 4(3), Article 3. https://doi.org/10.25127/rcsh.20214.785
- Povedano, A., Hendry, L. B., Ramos, M. J., & Varela, R. (2011). Victimización Escolar: Clima Familiar, Autoestima y Satisfacción con la Vida desde una Perspectiva de Género. Psychosocial Intervention, 20(1), 5-12. https://doi.org/10.5093/in2011v20n1a1
- Ramírez-Corone, A. A., Martínez Suárez, P., Cabrera Mejía, J., Buestán Andrade, P. A., Torracchi-Carrasco, E., & Carpio Carpio, M. G. (2020). Habilidades sociales y agresividad en la infancia y adolescencia. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 32(2), 209-218. https://doi.org/10.5281/ZENODO.4068522
- Rodríguez Matamoros, L. Y., Cacheiro González, M. L., & Gil Pascual, J. A. (2014). Desarrollo de habilidades sociales en estudiantes mexicanos de preparatoria a través de actividades virtuales en la plataforma Moodle. Education in the Knowledge Society (EKS), 15(3), 149-171. https://doi.org/10.14201/eks.12222
- Rojas-Barahona, C. A., Zegers P, B., & Förster M, C. E. (2009). La escala de autoestima de Rosenberg: Validación para Chile en una muestra de jóvenes adultos, adultos y adultos mayores. Revista médica de Chile, 137(6), 791-800. https://doi.org/10.4067/S0034-98872009000600009
- Santos Pazos, D. A., & Larzabal Fernández, A. (2021). Apego, autoestima y funcionamiento familiar en estudiantes de bachillerato de los cantones Riobamba y Guano. Revista Eugenio Espejo, 15(3), 4-15. https://doi.org/10.37135/ee.04.12.02
- Schoeps, K., Tamarit Chulia, A., González Barrón, R., & Montoya Castilla, I. (2019). Competencias emocionales y autoestima en la adolescencia: Impacto sobre el ajuste psicológico. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 6(1), 51-56.
- Siguenza, W. G., Quezada, E., & Reyes, M. L. (2019). Autoestima en la adolescencia media y tardía. Revista ESPACIOS, 40(15). https://www.revistaespacios.com/a19v40n15/19401519.html
- Sosa Palacios, S. S., Salas-Blas, E., Sosa Palacios, S. S., & Salas-Blas, E. (2020). Resiliencia y habilidades sociales en estudiantes secundarios de San Luis de Shuaro, La Merced. Comuni@cción, 11(1), 40-50. https://doi.org/10.33595/2226-1478.11.1.394
- Tacca Huamán, D. R., Cuarez Cordero, R., & Quispe Huaycho, R. (2020). Habilidades sociales, autoconcepto y autoestima en adolescentes peruanos de educación secundaria. International Journal of Sociology of Education, 9(3), 293-324. https://doi.org/10.17583/rise.2020.5186
- Torres Díaz, S. E., Hidalgo Apolo, G. A., & Suarez Pesantez, K. V. (2020). Habilidades sociales y rendimiento académico en adolescentes de secundaria. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 4(15), 267-276.