Identidad cultural y lingüística de estudiantes de educación básica: una revisión sistemática
Published 2025-01-17
Keywords
- identidad,
- culture,
- original league
How to Cite
Copyright (c) 2024 Juan de Dios Carpio-Anyosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Métricas alternativas
Abstract
An emotion of identity, expressed in the diversity of cultural manifestations, represents the feeling of belonging to a community or group; This article explores information about the identity reality of basic education students with their cultural and linguistic heritage, and examines proposals developed by researchers to strengthen said identity; The information search was carried out in Google Scholar, Scielo and Dialnet with the descriptor “cultural and linguistic identity of basic education students”; extracting information from the last five years (2019 – 2024), the results of which show that the culture and language of minority communities or human groups are at risk of disappearing, taking with them an entire living culture; In conclusion, to rescue and preserve the hereditary cultural legacy, it is necessary and essential to implement relevant strategies from schools and other institutions.
Downloads
References
- Ardila-Barragán, J.N. 2022. Juegos tradicionales: aportes al desarrollo sociocultural en contextos educativos rurales. Rev. Digit. Act. Fis. Deport. 8(1): e2152. http://doi.org/10.31910/rdafd.v8.n1.2022.2152
- Banegas, R. O. (2021). Análisis de la variedad quichua santiagueño. Aspecto lingüístico y socio histórico: Puriq, 3(4), 600–609. https://doi.org/10.37073/puriq.3.4.243
- Castañeda, K. (2022). Identidad cultural afroperuana en los pobladores de Zaña: Programa de comunicación para su fortalecimiento [tesis doctoral, Universidad Cesar Vallejo]. Repositorio institucional de la Universidad. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/101275
- Chahuayo Sucñer, V., Barbaran Ludeña, W. y Burga Muñoz, W. (2024). La escuela como espacio de reproducción cultural-lingüística: estudio de caso sobre las wankas del quechua sureño en la IE Guillermo Viladegut de la Comunidad Campesina San Sebastián de Curasco. Desde el Sur, 16(1), e0003. https://doi.org/10.21142/DES-1601-2024-0003
- Chenes, Q. (2021). Identidad cultural y rendimiento académico de los estudiantes de la I.E. "Qapaq Amawta" del Centro Poblado Tomanga en Ayacucho – II Trimestre 2020 [tesis doctoral, Universidad Nacional San Luis Gonzaga]. Repositorio institucional de la Universidad. https://repositorio.unica.edu.pe/items/a3e35404-6aa2-47f3-a831-705702327672
- Cuesta-García, A., Batlle-Rodríguez, J. y González-Argüello, V. (2023). La construcción de la identidad docente del profesor de Español como lengua extranjera: el conocimiento en el proceso de identificación docente. Revista Colombiana de Educación, (87), 139-158. https://doi.org/10.17227/rce.num87-13071
- Escobar, T. (2023). Enseñanza de quechua chanka para fortalecer actitud hacia la lengua originaria en estudiantes de educación primaria de el Tambo – Huancayo [tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Huancavelica]. Repositorio institucional de la Universidad. https://repositorio.unh.edu.pe/items/fde2fe93-d9b5-4679-8f8b-c2d84d01e8cd
- Figueroa, D. y Acosta, S. (2024) Patrimonio arqueológico Guane; estrategias para acercar al museo a los jóvenes. Revista del Museo de Antropología 17 (1): 83-90 /2024 / ISSN 1852-060X (impreso) / ISSN 1852-4826 (electrónico) http://revistas.unc.edu.ar/index.php/antropologia/index IDACOR-CONICET / Facultad de Filosofía y Humanidades – Universidad Nacional de Córdoba – Argentina.
- Guzmán, J. Software educativo para desarrollar la identidad cultural de los estudiantes del sexto grado de primaria de la institución educativa pública de menores N° 60023, Iquitos, año-2019 [tesis doctoral, Universidad Privada de la Selva Peruana]. Repositorio Renati. https://renati.sunedu.gob.pe/handle/sunedu/3638448
- Huamanttica, C. (2022). Taller kuyay e identidad cultural en los estudiantes del nivel inicial de la IEP. Laura de Santa Catalina. Apurímac, 2022 [tesis maestral, Universidad Cesar Vallejo]. Repositorio institucional de la Universidad. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/97657
- Juárez, A. (2022). Fortalecimiento de la Identidad Cultural en los Estudiantes del Nivel Secundario del I.E. José Faustino Sánchez Carrión, La Colorada-Mórrope [tesis de licenciatura, Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo]. Repositorio institucional de la Universidad. https://tesis.usat.edu.pe/handle/20.500.12423/4968
- Larraga, E. (2022). Museo Nacional del Ecuador como medio para la difusión de identidad cultural [tesis de licenciatura, Universidad Central del Ecuador]. Repositorio institucional de la Universidad. https://www.dspace.uce.edu.ec/server/api/core/bitstreams/0b2c6dfe-6c36-4571-b543-a09b945d7063/content
- La Torre, B. (2022). Programa “Feliotorongo” en el desarrollo de la identidad cultural en estudiantes de primaria de una Institución Educativa Pública, Pucallpa 2022 [tesis doctoral, Universidad Cesar Vallejo]. Repositorio institucional de la Universidad. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/98265
- López Puente, E. S., Terán Pineda, P. R., Tiche Pandashina , S. M., Cárdenas Villagrán , L. J. F., Esquivel Semanate , A. M., & Quevedo Chamba , J. X. (2024). Tesoros Lingüísticos: El Rol Vital de Rescatar y Preservar el Kichwa como Lengua Ancestral en la Educación General Básica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(6), 5235-5256. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i6.9078
- Machaca, D. (2020). Plataforma virtual para dar soporte al proceso de enseñanza-aprendizaje de las lenguas originarias Quechua y Aymara en la región de Puno. [tesis de licenciatura, Universidad Andina Néstor Cáceres Velásquez]. Repositorio institucional de la Universidad. http://repositorio.uancv.edu.pe/handle/UANCV/5362
- Ministerio de cultura (2014). Diversidad Cultural, Desarrollo y Cohesión Social. Disponible en https://repositorio.cultura.gob.pe/handle/cultura/50
- Ramón, J. (2024). Identidad cultural y conciencia lingüística, disponible en: https://carriazo.hypotheses.org/2335
- Romero Rodríguez, S., Moreno-Morilla, C., & García Jiménez, E. (2021). La construcción de las identidades étnicas y culturales en niños y niñas migrantes: Un enfoque desde la etnografía colaborativa. Revista de Investigación Educativa, 39(2), 483–501. https://doi.org/10.6018/rie.441411
- Sosa de la Cruz, C. D. (2024). Influencia del conocimiento tradicional en la interpretación del patrimonio turístico en la Amazonía peruana. Llimpi, 4(1), 47–52. https://doi.org/10.54943/lree.v4i1.394
- Tesen, J. (2022). Modelo sistemático del patrimonio regional para la identidad cultural en estudiantes de secundaria de una institucion educativa de Chiclayo [Tesis doctoral universidad Cesar Vallejo]. Repositorio institucional. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/61125
- Vargas López, J. E., Hidalgo Gualoto, D. E., Ayala Ortiz, H. R., & Páez Llerena, R. A. (2023). Pensamiento decolonial: Los saberes medicinales ancestrales como identidad cultural. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 14461-14479. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.6241
- Villavicencio Camacho, J. D. V., Valer Contreras, A., Verano Terrazas, I., Carrión Altamirano, K., Arando Torres, C. R., Herhuay Ramírez, F., & Romani Miranda, U. I. (2022). Aplicabilidad de la lengua materna en el quehacer educacional y pedagógico en la región Apurímac. Yachay - Revista Científico Cultural, 11(1), 604–607. https://doi.org/10.36881/yachay.v11i1.583
- Venturo, R. (2021). Intervención pedagógica para el fortalecimiento de la identidad cultural en estudiantes de primero de secundaria [tesis doctoral, Universidad Femenina del Sagrado Corazón]. Repositorio institucional de la Universidad. https://repositorio.unife.edu.pe/repositorio/handle/20.500.11955/875