Vol. 6 (2024): january-december: continuous publication
Artículo de Revisión

Identidad cultural y lingüística de estudiantes de educación básica: una revisión sistemática

Juan de Dios Carpio-Anyosa
Universidad Nacional del Centro del Perú
Bio

Published 2025-01-17

Keywords

  • identidad,
  • culture,
  • original league

How to Cite

Carpio-Anyosa, J. de D. (2025). Identidad cultural y lingüística de estudiantes de educación básica: una revisión sistemática. Puriq, 6, e700. https://doi.org/10.37073/puriq.6.700

Métricas alternativas

Abstract

An emotion of identity, expressed in the diversity of cultural manifestations, represents the feeling of belonging to a community or group; This article explores information about the identity reality of basic education students with their cultural and linguistic heritage, and examines proposals developed by researchers to strengthen said identity; The information search was carried out in Google Scholar, Scielo and Dialnet with the descriptor “cultural and linguistic identity of basic education students”; extracting information from the last five years (2019 – 2024), the results of which show that the culture and language of minority communities or human groups are at risk of disappearing, taking with them an entire living culture; In conclusion, to rescue and preserve the hereditary cultural legacy, it is necessary and essential to implement relevant strategies from schools and other institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Ardila-Barragán, J.N. 2022. Juegos tradicionales: aportes al desarrollo sociocultural en contextos educativos rurales. Rev. Digit. Act. Fis. Deport. 8(1): e2152. http://doi.org/10.31910/rdafd.v8.n1.2022.2152
  2. Banegas, R. O. (2021). Análisis de la variedad quichua santiagueño. Aspecto lingüístico y socio histórico: Puriq, 3(4), 600–609. https://doi.org/10.37073/puriq.3.4.243
  3. Castañeda, K. (2022). Identidad cultural afroperuana en los pobladores de Zaña: Programa de comunicación para su fortalecimiento [tesis doctoral, Universidad Cesar Vallejo]. Repositorio institucional de la Universidad. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/101275
  4. Chahuayo Sucñer, V., Barbaran Ludeña, W. y Burga Muñoz, W. (2024). La escuela como espacio de reproducción cultural-lingüística: estudio de caso sobre las wankas del quechua sureño en la IE Guillermo Viladegut de la Comunidad Campesina San Sebastián de Curasco. Desde el Sur, 16(1), e0003. https://doi.org/10.21142/DES-1601-2024-0003
  5. Chenes, Q. (2021). Identidad cultural y rendimiento académico de los estudiantes de la I.E. "Qapaq Amawta" del Centro Poblado Tomanga en Ayacucho – II Trimestre 2020 [tesis doctoral, Universidad Nacional San Luis Gonzaga]. Repositorio institucional de la Universidad. https://repositorio.unica.edu.pe/items/a3e35404-6aa2-47f3-a831-705702327672
  6. Cuesta-García, A., Batlle-Rodríguez, J. y González-Argüello, V. (2023). La construcción de la identidad docente del profesor de Español como lengua extranjera: el conocimiento en el proceso de identificación docente. Revista Colombiana de Educación, (87), 139-158. https://doi.org/10.17227/rce.num87-13071
  7. Escobar, T. (2023). Enseñanza de quechua chanka para fortalecer actitud hacia la lengua originaria en estudiantes de educación primaria de el Tambo – Huancayo [tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Huancavelica]. Repositorio institucional de la Universidad. https://repositorio.unh.edu.pe/items/fde2fe93-d9b5-4679-8f8b-c2d84d01e8cd
  8. Figueroa, D. y Acosta, S. (2024) Patrimonio arqueológico Guane; estrategias para acercar al museo a los jóvenes. Revista del Museo de Antropología 17 (1): 83-90 /2024 / ISSN 1852-060X (impreso) / ISSN 1852-4826 (electrónico) http://revistas.unc.edu.ar/index.php/antropologia/index IDACOR-CONICET / Facultad de Filosofía y Humanidades – Universidad Nacional de Córdoba – Argentina.
  9. Guzmán, J. Software educativo para desarrollar la identidad cultural de los estudiantes del sexto grado de primaria de la institución educativa pública de menores N° 60023, Iquitos, año-2019 [tesis doctoral, Universidad Privada de la Selva Peruana]. Repositorio Renati. https://renati.sunedu.gob.pe/handle/sunedu/3638448
  10. Huamanttica, C. (2022). Taller kuyay e identidad cultural en los estudiantes del nivel inicial de la IEP. Laura de Santa Catalina. Apurímac, 2022 [tesis maestral, Universidad Cesar Vallejo]. Repositorio institucional de la Universidad. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/97657
  11. Juárez, A. (2022). Fortalecimiento de la Identidad Cultural en los Estudiantes del Nivel Secundario del I.E. José Faustino Sánchez Carrión, La Colorada-Mórrope [tesis de licenciatura, Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo]. Repositorio institucional de la Universidad. https://tesis.usat.edu.pe/handle/20.500.12423/4968
  12. Larraga, E. (2022). Museo Nacional del Ecuador como medio para la difusión de identidad cultural [tesis de licenciatura, Universidad Central del Ecuador]. Repositorio institucional de la Universidad. https://www.dspace.uce.edu.ec/server/api/core/bitstreams/0b2c6dfe-6c36-4571-b543-a09b945d7063/content
  13. La Torre, B. (2022). Programa “Feliotorongo” en el desarrollo de la identidad cultural en estudiantes de primaria de una Institución Educativa Pública, Pucallpa 2022 [tesis doctoral, Universidad Cesar Vallejo]. Repositorio institucional de la Universidad. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/98265
  14. López Puente, E. S., Terán Pineda, P. R., Tiche Pandashina , S. M., Cárdenas Villagrán , L. J. F., Esquivel Semanate , A. M., & Quevedo Chamba , J. X. (2024). Tesoros Lingüísticos: El Rol Vital de Rescatar y Preservar el Kichwa como Lengua Ancestral en la Educación General Básica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(6), 5235-5256. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i6.9078
  15. Machaca, D. (2020). Plataforma virtual para dar soporte al proceso de enseñanza-aprendizaje de las lenguas originarias Quechua y Aymara en la región de Puno. [tesis de licenciatura, Universidad Andina Néstor Cáceres Velásquez]. Repositorio institucional de la Universidad. http://repositorio.uancv.edu.pe/handle/UANCV/5362
  16. Ministerio de cultura (2014). Diversidad Cultural, Desarrollo y Cohesión Social. Disponible en https://repositorio.cultura.gob.pe/handle/cultura/50
  17. Ramón, J. (2024). Identidad cultural y conciencia lingüística, disponible en: https://carriazo.hypotheses.org/2335
  18. Romero Rodríguez, S., Moreno-Morilla, C., & García Jiménez, E. (2021). La construcción de las identidades étnicas y culturales en niños y niñas migrantes: Un enfoque desde la etnografía colaborativa. Revista de Investigación Educativa, 39(2), 483–501. https://doi.org/10.6018/rie.441411
  19. Sosa de la Cruz, C. D. (2024). Influencia del conocimiento tradicional en la interpretación del patrimonio turístico en la Amazonía peruana. Llimpi, 4(1), 47–52. https://doi.org/10.54943/lree.v4i1.394
  20. Tesen, J. (2022). Modelo sistemático del patrimonio regional para la identidad cultural en estudiantes de secundaria de una institucion educativa de Chiclayo [Tesis doctoral universidad Cesar Vallejo]. Repositorio institucional. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/61125
  21. Vargas López, J. E., Hidalgo Gualoto, D. E., Ayala Ortiz, H. R., & Páez Llerena, R. A. (2023). Pensamiento decolonial: Los saberes medicinales ancestrales como identidad cultural. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 14461-14479. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.6241
  22. Villavicencio Camacho, J. D. V., Valer Contreras, A., Verano Terrazas, I., Carrión Altamirano, K., Arando Torres, C. R., Herhuay Ramírez, F., & Romani Miranda, U. I. (2022). Aplicabilidad de la lengua materna en el quehacer educacional y pedagógico en la región Apurímac. Yachay - Revista Científico Cultural, 11(1), 604–607. https://doi.org/10.36881/yachay.v11i1.583
  23. Venturo, R. (2021). Intervención pedagógica para el fortalecimiento de la identidad cultural en estudiantes de primero de secundaria [tesis doctoral, Universidad Femenina del Sagrado Corazón]. Repositorio institucional de la Universidad. https://repositorio.unife.edu.pe/repositorio/handle/20.500.11955/875